Blogg

PRESSMEDDELANDE: Riksdagsledamoten Anders Österberg ny ordförande för Unga Örnar

IMG_2845Riksdagsledamoten Anders Österberg har idag blivit vald till förbundsordförande för Unga Örnars riksförbund. Idag är sista dagen på Unga Örnars kongress som ägt rum 20-22 maj i Borlänge. Under helgen har de 100 unga ombuden valt en ny styrelse och utformat riktningen för organisationens barnrättspolitik.

Jämlikhet, antirasism och demokrati ska genomsyra organisationen under min period som ordförande. I en fullt fungerande demokrati är barn med och sätter villkoren i föreningslivet, det stärker inte bara barnet, utan också demokratin, berättar Anders Österberg.

Anders Österberg blev medlem i Unga Örnar som sjuåring. När Anders blev äldre tog han en plats i förbundsstyrelsen, där han under flera år deltog i debatten för jämlikhet. Mest känd är Anders för sitt stora engagemang för internationella frågor. Som ombudsman i Unga Örnar jobbade han med att stärka Unga Örnars internationella solidaritetsarbete och idag sitter han i riksdagens utrikesutskott.

Genom olika samhällsutvecklingar som förbudet av agan, förskoleutbyggnaden och föräldraförsäkringen under förra århundradet blev Sverige det land som gick i täten för barns rättigheter. Men nu ser vi dagligen hur barns rättigheter kränks. Sverige måste återigen bli världsbäst inom barns rättigheter och här har Unga Örnar en viktig roll. Vi arbetar både politiskt och praktiskt, med fritidsverksamhet och att driva opinion, för vi vet att jämlika barn leka bäst.